Monday 20 February 2012

Misteri $6 Trillion US Bond: Emas Jana WW1, WW2 dan untuk WW3?

Antara Bond tersebut bernilai USD1Billion

Benarkah $6 trillion US treasury Bond yang dirampas oleh pihak berkuasa anti-mafia Itali adalah palsu? Jumlah ini merupakan separuh dari jumlah keseluruhan hutang US berdasarkan nilai mukanya sahaja. Ceritanya nampak pelik macam kisah filem Indiana Jones, " Bond tersebut dijumpai tersembunyi dalam bekas yang tak seberapa di tiga peti simpanan di Zurich ", kenyataan oleh pendakwa di Itali. Pihak kedutaan US di Rome telah memeriksa dokumen tersebut yang bertarikh tahun 1934, dan niali muka $1 billion tiap2 keping. Kenyataan dari sumber tersebut amat ganjil apabila mendakwa.." Individu yang terlibat bercadang mendapatkan plutonium daripada rangkaian Nigeria"...lebih menghairankan lagi bila sumber pendakwa mengatakan.." Penipuan tersebut menyebabkan ancaman serius kepada kestabilan ekonomi antarabangsa"...bagaimanakah jika bond yang sudah jelas palsu itu boleh mendatangkan ancaman? atau benarkah begitu..Seperkara lagi yang tidak dijelaskan kenapakah Versailles Treaty yang mempunyai chop mohor Chicago Fed ada bersama?


Arthur Heinrich Stern seorang lawyer Jerman yang berkhidmat dalam firma Goldwind GmbH telah membuat pendedahan yang memeranjatkan. Firma beliau telah didatangi oleh seorang lawyer Russia sebagai pemegang amanah bond-bond tersebut. Dia telah menerangkan pelanggan yang diwakilinya dan ingin mendapatkan penjelasan;
- Adakah sijil itu sah
- jika dia boleh mendapatkan duit ond tersebut dalam bentuk interest, bagaimanakah dia boleh mendapatkan jumlah terhutang tersebut.

Beliau telah meneliti sijil-sijil yang dikemukakan tersebut dan mendapati bahawa amanah itu telah disandar berdasarkan emas.  Emas yang disandarkan sahaja bernilai 25 billion di jamin FDIC (seperti PIDM malaysia).    FED telah menjamin 4% interest selama 30 tahun, ini melibatkan jumlah simpanan emas yang teramat besar!

Beliau mendapati interest keseluruhan dari amanah tersebut selama 30 tahun dari tahun 1934 hingga 1964 adalah sebanyak USD 33,000,000,000. Jika dijumlah dengan wang pokok jumlahnya menjangkau USD 58,000,000,000.! Jika warranty sijil tersebut masih terpakai, dan harga emas pasaran kini, jumlah USD25 Billion sijil amanah tersebut menyamai suku budget tahunan US. Jika amanah tersebut tidak dibayar dan dituntut oleh pemiliknya, US secara rasminya menjadi bangkrap? Secara tidak langsung menyebabkan keruntuhan semua institusi kewangan dan bursa saham US.

Hasil penelitian itu beliau membuat kesimpulan, sijil amanah ini dikeluarkan kepada individu, yang memperolehi emas dalam jumlah yang amat besar. Amat jelas jumlah yang amat besar ini tidak mungkin diperolehi secara sah oleh sesiapapun atas dunia ini. Tamabahan pula, pemillik emas ini bukan penduduk Amerika Syarikat kerana pada tahun 1934 Presiden Roosevelt telah menegah rakyatnya dari memliki logam berharga.

Oleh itu emas ini pasti datang dari luar US. Kemungkinan besar dibawa melalui laut, kerana US hanya bersempadan dengan Mexico dan Kanada sahaja. Tidak munasabah emas itu dieksport melalui Mexico atau Kanada kerana ekonomi kedua-dua negara pada masa itu amatlah lemah.

Bond itu dikeluarkan kepada pembawa (bearer).  Kemungkinan ia adalah individu atau pemegang amanah. Sudah tentunya individu ini bukan hanya billionaire, tetapi seorang yang berpengaruh dikalangan ahli politik. Tetapi pada zaman Kemelesetan Besar, tidak terdapat negara yang mengeksport emas dalam kuantiti yang sebegitu besar. Kerana semasa krisis, secara lojiknya semua negara akan membeli emas sebagai jaminan dari inflasi bukan menjualnya!

Oleh itu sesiapa yang membawa keluar emas ini sudah tentu mengetahui bahawa emasnya dijamin selamat. Persoalan yang timbul, milik siapakah emas tersebut dan atas alasan undang-undang apakah emas tersebut diambil? Pengeluaran emas dalam kuantiti yang amat besar hanya dibuat dalam kes-kes tertentu; masa perang, revolusi atau ketidak-stabilan politik dalam negara. Oleh itu, emas ini dibawa keluar oleh tokoh politik yang masyhur dan mempunyai hubungan yang rapat dengan presiden US dan diberi bantuan sepenuhnya.

Dari peristiwa sejarah yang berlaku pada masa tersebut, "penderma emas" pada lewat 20an dan awal 30an - kemungkinan China.  Pada tahun 1934, China dipimpin oleh Parti Nasionalis Kuomintang oleh Jeneral Chiang Kai Shek. Tahun 1931, wilayah Manchuria dan China Utara menghadapi kemaraan tentera Jepun. Dalam China ketika bibit-bit pernag saudara muncul, Chiang Kai Shek memimpin pasukan tentera partinya terhadap Parti Komunis yang dipimpin Mao Tse-tung.

Oleh itu pada masa tersebut hanyalah Chiang Kai Shek yang berkuasa mengawal simpanan emas China. Ketika itu US mengalami zaman kemelesetan. Beliau mencadangkan kepada D. Roosevelt (ketika itu calon presiden) untuk menyelamatkan ekonomi US dari keruntuhan. dia menawarkan pinjaman dalam bentuk simpanan emas di China. Berdasarkan sijil yang dikeluarkan sebagai resit kepada simpanan emas tersebut, pinjaman pada masa tersebut berjumlah USD 25,000,000,000.

Kapal Perang Houston di gunakan untuk merompak emas China


US mendakwa simpanan emasnya adalah miliknya yang sah, pembongkaran sejarah membuktikan simpanan emasnya dibina hasil dari perompakan terutamanya emas negara China. Emas yang di bawa lari secara rahsia dari China, lambat laun akan kembali ketempat asalnya semula di China.

US sudah tentu tidak mengaku mereka mengambil simpanan emas China. Tetapi pemimpin China  mengetahui berkenaan pencurian emas tersebut tetapi tidak mengetahui secara terperinci apakah yang dicuri dan bagaimanakah untuk membuktikan kesahihannya berdasarkan undang-undang. Kerana itulah US mempertahankan Taiwan dengan 7 buah kapal perang dan bantuan ekonomi $4 billion setahun.

Inilah juga menjelaskan kenapa US ingin menguasai rantau teluk yang kaya dengan simpanan minyak; kerana minyak sahajalah yang dapat mempertahankan nilai dollar. US Federal Reserve telah mencetak dollar tanpa sebarang tambatan emas, kerana perbelanjaan perang Iraq melepasi nilai amat besar, meyebabkan keruntuhan sistem perbankan dan krisis dalam pengeluaran. Bermakna ekonomi US semakin tenggelam. China tidak lagi memerlukan dollar kerana nilainya dijamin oleh emasnya sendiri. China ingin mendapatkan kembali simpanan emasnya.










No comments:

Post a Comment

Belajar Quran