Thursday 8 September 2011

Wikileaks - Tujuan China Tingkatkan Simpanan Emas


Kenapa emas walaupun pada RM180/gm masih lagi murah, ataupun kalau harganya dua kali ganda sekalipun masih lagi murah? Kerana berdasarkan lapuran wikileaks yang bocor menjelaskan China menggunakan kesempatan ini untuk memusnahkan kedudukan dollar sebagai matawang sandaran. China berpendapat selama ini US dan Eropah menekan harga emas untuk melemahkan kedudukan emas sebagai aset sandaran. Tujuan China meningkatkan reserve simpanan emas itu juga bertujuan menjadikannya sebagai model dan membuatkan negara-negara lain turut mengikut jejak langkahnya menjadikan emas sebagai reserve simpanan. Simpanan emasnya yang besar juga adalah langkah penting untuk meningkatkan taraf RMB diperingkat antarabangsa. Hanya dalam masa 5 tahun dari tahun 2003 hinga 2008, China telah menambahkan simpanan emasnya sebanyak 454 tonnes. sehingga kini dipercayai China telah menambahkan simpanan emasnya sebanyak 2000 tonnes.

Ulamak Islam telah lama menekankan bahawa emas dan peraklah matawang yang sebenarnya. Ibn Khaldun dalam kitabnya al-Muqaddimah, mengatakan bahawa sekiranya dimiliki juga sesuatu bahan yang lain selain emas dan perak dalam beberapa keadaan tertentu, maka keadaan tersebut adalah bertujuan untuk mendapatkan kedua-dua emas dan perak dengan menggunakan bahan-bahan yang lain dalam pasaran ketika kedua-dua bahan tersebut tidak dapat diperolehi. Oleh yang demikian, wang adalah sebagai alat perantaraan pertukaran kerana ia merupakan “harga bagi sesuatu yang boleh dijadikan wang” ataupun sebagai penentu harga. Bagi fungsi kedua pula iaitu, sebagai bahan yang boleh disimpan.




Ibn Khaldun menyatakan:

Allah telah menciptakan dua jenis logam, iaitu emas dan perak sebagai ukuran nilai bagi semua pengumpulan modal. Penduduk dunia menganggapnya sebagai harta dan kekayaan. Meskipun apabila berada berada dalam keadaan-keadaan tertentu, barang- barang lain dikehendaki, ia tidak lain daripada mencapai tujuan yang pada matlamatnya adalah untuk memperoleh emas dan perak. Semua barang-barang lain adalah terdedah kepada turun naik harga pasaran, sementara emas dan perak adalah terkecuali. Emas dan perak menjadi dasar keuntungan, harta dan kekayaan.”

Walaupun harga emas dan perak telah mengalami kenaikan lebih 450% berbanding 10 tahun lepas, kita masih lagi belum terlambat untuk menukarkan kepada emas. Mengikut Ibnu Khaldun, sebarang pendapatan yang kita perolehi adalah perantaraan sahaja untuk kita tukarkan kepada emas dan perak yang mempunyai nilai yang kekal.


US embassy cable - 09BEIJING1134

MEDIA REACTION: U.S.-CHINA-JAPAN RELATIONS, U.S. POLICY, CHINA'S GOLD RESERVES

Identifier:09BEIJING1134
Origin:Embassy Beijing
Created:2009-04-28 08:23:00
Classification:UNCLASSIFIED
Tags:OPRC KMDR CH PREL ECON
Redacted:This cable was not redacted by Wikileaks.
 
3. CHINA'S GOLD RESERVES 
 
"China increases its gold reserves in order to kill two birds with 
one stone" 
 
The China Radio International sponsored newspaper World News Journal 
(Shijie Xinwenbao)(04/28): "According to China's National Foreign 
Exchanges Administration China 's gold reserves have recently 
increased. Currently, the majority of its gold reserves have been 
located in the U.S. and European countries. The U.S. and Europe have 
always suppressed the rising price of gold. They intend to weaken 
gold's function as an international reserve currency. They don't 
want to see other countries turning to gold reserves instead of the 
U.S. dollar or Euro. Therefore, suppressing the price of gold is 
very beneficial for the U.S. in maintaining the U.S. dollar's role 
as the international reserve currency. China's increased gold 
reserves will thus act as a model and lead other countries towards 
reserving more gold. Large gold reserves are also beneficial in 
promoting the internationalization of the RMB." 
 

No comments:

Post a Comment

Belajar Quran