Saturday 12 July 2014

Wahai Muslimin Ayuh Hantar Pedang Ini ke Tengkuk Israel!


Tentera Darat Israel yang lengkap dengan kereta kebal
bersedia untuk menyerang di sempadan Gaza

Yahudi laknatullah sedang mempersiapkan bala tenteranya samada didarat dan dilaut bagi menghapuskan samasekali penentangan umat Islam dari pejuang Hamas di Palestin. Apakah kita hanya menjadi penonton sahaja atau masih sibuk dilalaikan dengan piala dunia yang menjadi tabir bagi menenggelamkan berita kekejaman meraka. Sedarlah kemuncak serangan darat akan dilakukan beberapa ketika lagi bertepatan dengan kemuncak Piala Dunia juga. Apakah benar kita tidak mampu melakukan apa-apa, sesungguhnya pertolongan Allah pasti datang tetapi apakah kita menyahutnya?

Yahudi Israel menamakan operasi besar-besaran mereka kali ini sebagai "Operation Solid Rock", apakah moto mereka itu tidak membawa apa makna kepada kita. Sedarlah inilah masanya dimana batu tembok besar yang mereka bina sendiri telah menjadi saksi diatas kekejaman mereka dan batu inilah juga yang menjadi saksi atas kehancuran mereka seperti yang telah diingatkan oleh baginda Rasulullah s.a.w terhadap umat akhir zaman.

Dari Ibnu Umar r.a: bahwasanya Rasulullah s.a.w bersabda: "Kalian akan memerangi Yahudi dan menguasai mereka, hingga batu pun akan berkata: wahai muslim, dibelakangku ada yahudi, bunuhlah dia." ( HR. Bukhari dan Muslim).

Wahai para Ulamak dan pemimpin umat Islam inilah masanya, tiada lagi dalih bagi menghadapi mereka. Pimpinlah umat Islam untuk seperti yang dilakukan oleh para ulamak dahulu ketika mereka menentang penjajah Belanda, Jepun dan Inggeris. Mereka mengumpulkan orang-orang kampung bagi berdoa dan munajat kepada Allah hingga Allah menjadikan antara mereka dan musuh mereka benteng dan menyelamatkan kampung-kampung mereka dari kezaliman penjajah.

Doa adalah senjata orang mukmin. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

“Doa adalah senjata orang mukmin, tiang bagi agama dan cahaya dari langit.” (HR. riwayat Hakim)

Kita tidak ada kekuatan persenjataan tetapi kita diberi kekuatan doa yang mengundang pertolongan Allah dari seluruh pelusuk penjuru bumi dan langit!

"Bahkan siapa dia yang menjadi tentera bagi kamu, yang akan menolong kamu selain dari Allah Yang Maha Pemurah? (Sebenarnya) orang-orang yang kafir tidak lain hanyalah berada dalam keadaan terpedaya."


Wahai muslimin marilah kita mengerah seluruh masyarakat untuk bersama-sama membaca doa dimadrasah-madrasah, surau dan masjid bagi memohon bantuan dari Allah memberi pertolongan kepada pejuang Islam Gaza dan menghancurkan musuh-musuh dari kalangan Yahudi Israel.

Antara doa yang menjadi senjata umat Islam ialah doa yang dinamakan Hizb al-Nasr yang dinukil sekitar 800 tahun dahulu oleh Syaikh Abu al-Hasan al-Shadhili (592H/1196M-655H/1258M). Doa ini juga digelar sebagai "pedang Shadhili" kerana kehebatannya dan diamalkan oleh anak muridnya ketika dalam peperangan salib tahun 1250M. Antara ulamak yang terbilang dari perguruan al-Shadhili ini ialah ibn Ata’illah al Iskandari yang mana kitab karangannya menjadi rujukan umat Islam hingga hari ini.

Penglihatan Syaikh Abu al-Hasan al-Shadhili sangat lemah dan terhad ketika beliau dengan beraninya menyertai perang di medan perang. Walaupun dengan keadaa begitu, beliau menyatakan " Apabila matahati menjadi terang dan jelas maka tidak ada lagi keperluan untuk melihat dengan mata yang lain ". Ini mengingatkan kita walaupun kelengkapan itu diperlukan untuk kemenangan didunia tetapi sebenarnya adalah pertolongan dari Allah Yang Maha Berkuasa.

Inilah "pedang" yang diamalkan yang menewaskan musuh-musuh semenjak zaman Syaikh Abu al-Hasan al-Shadhili. Ayuh marilah kita sama-sama membacanya bagi meminta pertolongan Allah terhadap nasib saudara Islam kita di Palestin dan khususnya di Gaza. Nabi Muhammad s.a.w telah mengajar kita bahawa umat itu seperti satu badan, jika mana-mana anggota badan sakit seluruh tubuh merasainya. Oleh itu kebimbangan kita terhadap umat Islam tertindas dimana-mana adalah gambaran terhadap tahap keimanan kita dan berdoa kepada umat Islam yang ditindas adalah tanggungjawab paling mudah yang boleh kita lakukan antara satu sama lain. Amalkan doa ini dan edarkan kepada seluruh masyarakat Islam semoga kita dapat lakukan bersama-sama sebagai satu kekuatan yang menggoncangkan pihak musuh.








Click here to download a PDF of the Hizb

Rujukan:

  1. http://muslimvillage.com/2014/07/13/55688/read-this-dua-for-gaza-hizb-al-nasr/

No comments:

Post a Comment

Belajar Quran