Thursday, 25 July 2013

Mesir, Morsi dan Mahdi

17 Ramdhan Menjadi Penentu

Mesir Ada Petunjuk

Mesir merupakan sebuah negara yang penting sejak bermulanya tamaddun manusia dari dulu lagi. Sehingga kini peninggalan tersebut masih lagi dikaji oleh ahli kaji purba bagi memecahkan berbagai-bagai misteri dalam binaan yang ditinggalkan oleh mereka. Dalam al-Quran sendiri banyak sekali kisah berkenaan negeri Mesir di ceritakan bagi diambil pengajaran oleh umat akhir zaman. Antara Nabi yang banyak diceritakan dalam al-Quran ialah berkenaan Nabi Musa a.s yang diutuskan dibumi Mesir dimana nama Nabi Musa a.s diulang sebanyak 136 kali dalam al-Quran.

"Adakah tersembunyi serta belum jelas lagi kepada mereka: berapa banyak Kami telah binasakan dari kamu-kaum yang terdahulu daripada mereka, sedang mereka sekarang berulang-alik melalui tempat-tempat tinggal kaum-kaum itu? Sesungguhnya pada yang demikian ada tanda-tanda (untuk mengambil iktibar) bagi orang-orang yang berakal fikiran. " (20:128)

Begitu juga pada hari ini Mesir juga berada dalam kedudukan penting dalam dunia Islam. Di khabarkan setelah penjajah Portugis menjajah Melaka, penglima perang Portugis ketika itu, Alfonso de Albuquerque menyatakan cita-cita sebenar mereka untuk menakluk dua kota paling penting umat Islam, samada Mekah atau Mesir. Musuh-musuh Islam sekarang ini berada dalam keadaan cemas apabila gerakan Islam telah bangkit di Mesir dan Turki. Mereka telah nampak apabila gandingan dua serangkai ini bersatu demi Islam, kekuatan ini akan berupaya menyatukan umat Islam seluruh dunia dan pasti menggugat Israel.

Apabila jatuhnya rejim Mubarak yang selama ini menindas pejuang Islam yang ingin mendaulatkan Islam, rakyat Mesir telah memilih Muhamed Morsi dari Ikhwan sebagai presiden. Morsi ingin membawa Mesir kembali kepada Islam walaupun menghadapi berbagai-bagai halangan dari luar dan dalam termasuk dari Arab sendiri seperti Saudi. US telah merasakan ia bakal memberi ancaman kepada negara Yahudi Israel telah berkerjasama dengan Saudi bagi menjatuhkan Morsi. Saudi sejak penubuhannya merupakan pengikut setia US telah memberikan dana berbilion dolar kepada general tentera yang berpengaruh untuk menggulingkan Morsi.

Kejatuhan Mubarak

Apakah peristiwa kejatuhan Mubarak kemudian di ganti oleh Mohamed Morsi dan kemudiaanya di gulingkan oleh tentera yang setia dengan Mubarak merupakan petanda dekatnya muncul Imam Mahdi? Banyak [1] hadis-hadis yang menceritakan keadaan yang akan berlaku di Mesir seperti diberitahu oleh Rasulullah s.a.w hingga membawa tercetusnya perang diakhir zaman dan hingga membawa keluarnya Imam Mahdi.

حديث مرفوع) حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ هَارُونَ ، ثَنَا كَامِلُ بْنُ طَلْحَةَ ، ثَنَا ابْنُ لَهِيعَةَ ، عَنْ كَعْبِ بْنِ عَلْقَمَةَ ، قَالَ : سَمِعْتُ أَبَا النَّجْمِ ، أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا ذَرٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، يَقُولُ : إِنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : " إِنَّهُ سَيَكُونُ رَجُلٌ مِنْ بَنِي أُمَيَّةَ بِمِصْرَ يَلِي سُلْطَانًا ، ثُمَّ يَغْلِبُ عَلَى سُلْطَانِهِ ، أَوْ يَنْزِعُ مِنْهُ ، ثُمَّ يَفِرُّ إِلَى الرُّومِ ، فَيَأْتِي الرُّومُ إِلَى أَهْلِ الإِسْلامِ ، فَتِلْكَ أَوَّلُ الْمَلاحِمِ " ، لا يُرْوَى هَذَا الْحَدِيثُ عَنْ أَبِي ذَرٍّ ، إلا بِهَذَا الإِسْنَادِ ، تَفَرَّدَ بِهِ : ابْنُ لَهِيعَةَ .

Dalam satu hadis marfu' diriwayatkan dari Abu Zar bahawa beliau mendengar Rasulullah s.a.w berkata: "Sesungguhnya akan ada seorang lelaki dari bani Umayya di Mesir yang mengambil alih sultan memerintah, kemudian dia dijatuhkan pemerintahannya atau kekuasaannya. Kemudian dia melarikan diri kepada Rom. Kemudiannya dia membawa orang-orang Rom menghadapi penduduk Islam. Maka itulah bermulanya peperangan (dengan Rom)".

Hadis ini dibawa oleh Imam Ahmad Al-Tarabani no. 8336 dalam kitab Al-Mu'jam Al-Awsat.[2]

Terdapat maksud yang hampir sama diriwayatkan dari Nuaim bin Hammad[3] dalam Kitab al-Fitan;

(حديث مرفوع) ثنا الْوَلِيدُ ، ثنا ابْنُ لَهِيعَةَ ، عَنْ كَعْبِ بْنِ عَلْقَمَةَ ، حَدَّثَنِي حَسَّانُ بْنُ كُرَيْبٍ ، سَمِعْتُ أَبَا النَّجْمِ ، يَقُولُ : سَمِعْتُأَبَا ذَرٍّ ، يَقُولُ : إِنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، يَقُولُ : " سَيَكُونُ بِمِصْرَ رَجُلٌ مِنْ بَنِي أُمَيَّةَ أَخْنَسُ يَلِي سُلْطَانًا ، ثُمَّ غُلِبَ عَلَيْهِ أَوْ يَنْزِعُ مِنْهُ ، فَيَفِرُّ إِلَى الرُّومِ ، فَيَأْتِي بِهِمْ إِلَى الإِسْكَنْدَرِيَّةِ ، فَيُقَاتِلُ أَهْلَ الإِسْلامِ بِهَا ، فَذَلِكَ أَوَّلُ الْمَلاحِمِ " .

Dalam satu hadis marfu' diriwayatkan dari Abu Zar bahawa beliau mendengar Rasulullah s.a.w berkata: "Sesungguhnya akan ada di Mesir seorang lelaki dari bani Umayya berhidung pesek yang mengambil alih sultan memerintah, kemudian dia dijatuhkan pemerintahannya atau kekuasaannya. Maka dia melarikan diri kepada Rom. Kemudiannya dia membawanya bersama (orang-orang Rom) memasuki Iskandariah (Alexanderia), maka berlakulah pertempuran dengan penduduk Islam disitu. Maka itulah bermulanya peperangan (dengan Rom)".

Kita faham bahawa hadis ini adalah dhaif tetapi apa yang ingin ditekankan disini adalah maksud kalimah (أخنس) iaitu bentuk hidung yang besar dan pesek seperti negro. Kalau dibandingkan dengan presiden Mesir yang lepas, sifat tersebut lebih menghampiri bekas presiden Muhamed Husni Mubarak. Tambahan pula Husni Mubarak merupakan presiden Mesir paling lama memerintah. (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Presidents_of_Egypt)

Harun Yahya dalam penulisannya berkenaan peristiwa yang berlaku di Mesir sekarang ini juga mengaitkan beberapa hadis yang dipetik dari Kitab Imam Ibnu Hajar memberikan sifat-sifat susuk badan yang lebih terperinci yang menyamai Husni Mubarak. Beliau mengaitkan peristiwa di Mesir ini sebagai tanda kemunculan al-Mahdi.[4]

Husni Mubarak
Tempoh Kejatuhannya

Tetapi riwayat ini memberikan gambaran lebih jelas lagi kenapa  Husni Mubarak merupakan pemerintah Mesir yang dimaksudkan;

سمعت أبي يقول سيخرج من قريش رجل معروف النسب من الأب والأم مغضبا إلى الروم فيقبلونه وينزلونه منزل كرامة ثم يكون من يوم خروجه إلى الروم عشرين شهرا ثم يقبل بالروم إلى الأسكندرية في سفنهم فتلقاهم ريح شديدة لا يرجع منهم إلى أرض الروم إلا مخبرقال أبوه فلو أشاء أن أخبركم حيث يضع أمير الروم رايته يومئذ ينزل بين الخضراء القديم إلى المنارة مما يلي الأسكندرية

Abdullah bin Rashid berkata bahawa dia telah mendengar bapanya berkata:" Akan muncul dari keturunan Quraisy seorang lelaki yang terkenal keturunannya dari sebelah bapanya dan sebelah ibunya dengan perasaan amat marah akan melarikan diri kepada Rom. Maka mereka menerimanya mengadap dan diberikan kemuliaan kepadanya. Ia berlaku dalam tempuh 20 bulan sejak dari hari dia keluar menuju ke Rom sehingga dia kembali bersama kapal Rom memasuki Iskandariah (Alexandria)..." (Nuaim bin Hammad's Kitab al-Fitan)
Kedudukan Kota Iskandariah Mesir
Cuba kita lihat kembali bilakah bermulanya Mubarak dijatuhkan dan bilakah pula Presiden Mohamed Morsi digulingkan? Mubarak dijatuhkan selepas kebangkitan rakyat pada Februari 2011[5]. Walaupun Mubarak masih berada di Mesir dalam tahanan untuk siasatan keatas jenayah dilakukannya, tetapi seluruh ahli keluarganya telah melarikan diri ke Britain[6]. Isteri Mubarak bernama Suzanne mempunyai ramai keluarga di Britain. Ini kerana ibunya Lily May Palmer berasal dari wilayah Pontyprid di Wales. Manakala anak Mubarak bernama Gamal pula bekerja di London dan merupakan orang yang penting dalam Bank of Amerika.

Dalam riwayat tersebut dinyatakan tempoh pemimpin tersebut cuba mengambil kembali kekuasaannya dengan mendapatkan bantuan dari Rom (US-Britain). Tarikh Februari 2011 hingga Julai 2013 adalah selama 17 bulan. Keadaan huru-hara di Mesir hingga hari ini semakin parah[7]. Campur tangan US dalam menjatuhkan Morsi semakin ketara. Terdapatnya gerakan Tamarrud yang ditaja oleh sekutu US seperti Saudi dan UAE bagi mencetuskan huru-hara di Mesir bagi menunjukkan bantahan terhadap Morsi. Masalah yang dihadapi Mesir seperti bekalan makanan, petrol dan lektrik pulih beberapa hari sahaja selepas kejatuhan Morsi. Ini menunjukkan gerakan terancang tidak mampu digerakkan dalam negara Mesir tetapi melibatkan negara kuasa besar iaitu US dan disokong oleh sekutunya iaitu Saudi, UAE dan Israel[8].

Morsi Dijatuhkan Gerakan Kristian-Coptic

Penggulingan Morsi di Mesir sekali lagi mengukir sejarah apabila presiden sementara yang dilantik dikatakan keturunan Qibti (Coptic). Jika benar inilah kali pertama Mesir di perintah Qibti selepas pembebasannya oleh sahabat Amru al-'As pada tahun 640M. Peranan Qibti dalam kerajaan sementara ini lebih terserlah apabila tiga menteri dilantik dari kalangan mereka. Kaum Qibti tercatat peranannya dalam sejarah Mesir apabila turut sama berjuang menentang Napoleon ketika Perancis menjajah Mesir satu ketika dulu, tapi bukanlah dalam menentukan pemerintahan.


Memetik kenyataan [9] Dr. Hilmi Al-Qa'oud seorang jurucakap Ikhwan yang menjelaskan peranan Qibti termasuk juga menggerakkan Tamarrud untuk menjatuhkan Morsi:


"In recent days, the Church has praised the mercenary Tamarrud movement, with [Coptic Patriarch] Tawadros expressing his happiness over its existence and over the June 30 protests by secularists and by sectarian [elements, i.e. the Copts], and encouraged [the Copts] to participate in them. Likewise, Christian satellite TV channels ceaselessly incited [their viewers] against the Muslim president [Mursi] and the Islamic movement. [Thus, for example] a female Christian rebel broadcaster declared, 'Christ's blood must fill the [city] squares,' and sectarian rebels claimed that Islam would end on June 30 and that they would never accept shari'a rule."

Amat memeranjatkan apabila terdapat riwayat yang mengaitkan gerakan pemberontakan Qibti ini dengan tanda dekatnya kemunculan al-Mahdi seperti petikan dalam sebuah buku dalam bab Mesir sebelum kemunculan Mahdi seperti petikan dibawah:


Penulis menulis buku ini berdasarkan riwayat berkenaan gerakan pemberontakan oleh Qibti di Mesir seolah-olah peristiwa itu sedang berlaku padahal buku yang bertajuk "Imam Mahdi: Dari proses gerakan hingga era kebangkitan (Judul asli: Ashr Adh-Dhuhur)" dimana cetakan pertamanya tahun 1987, dan diterbitkan oleh Pustaka Misbah, Jakarta hanya pada tahun 2004.


Peristiwa Bulan Ramadhan 



"Jangan kamu bantu orang melakukan kebatilan meneruskan kebatilannya dan orang yang zalim meneruskan kezalimannya" Kata-kata ini tetera dibawah sekali dikalendar Mesir untuk hari Jumaat bertarikh 17 Ramadhan
Tempoh kejatuhan seorang pemerintah yang mempunyai sifat-sifat seperti dijelaskan sehingga tibanya peristiwa peperangan besar akan memakan masa selama 20 bulan. Kalau peristiwa kejatuhan Mubarak mengikut kiraannya sudah 17 bulan apakah bakinya akan berlaku peristiwa-peristiwa berikut seperti di petik dari buku " "Huru-Hara Akhir Zaman" karangan Amin Muhammad Jamaluddin (dekan Pascasarjana Fakultas Dakwah dan Tsaqafah Islamiyah, Universitas Al Azhar, Kairo)(Penerbit Aqwam, Julai 2003):Halaman 97: 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keanehan-keanehan yang terjadi pada Ramadhan dan petaka-petaka dahsyat pada bulan Syawwal, Dzulqaidah dan Dzulhijjah. Al-Mahdi akan muncul di bulan Muharram. Pada Ramadhan sebelum kemunculannya, terlihat beberapa tanda-tanda nyata dan peristiwa- peristiwa yang aneh di langit. Mula-mula terjadi guncangan, kemudian muncul gelegar suara yang keras dan dahsyat, setiap orang bisa mendengarnya, kemudian muncul bintang berekor yang menerangi langit, kemudian matahari dan bulan mengalami gerhana. 

Jika peristiwa-peristiwa diatas telah terjadi pada bulan Ramadhan, maka pada bulan Syawal akan terjadi huru-hara (ma'ma'ah). Kemudian pada bulan Dzulqaidah akan terjadi konflik antar suku dan perselisihan antara negeri Islam. Kemudian pada bulan Dzulhijjah, pada musim haji, akan terjadi perampokan terhadap para jama'ah haji dan peperangan antara suku dan bangsa Islam, sehingga darah mengalir di Jumrah 'Aqabah pada hari-hari Idul Adha di Mina. 

Jika peristiwa di atas telah terjadi, maka Al-Mahdi muncul dan dibaiat pada hari Asyura bulan Muharram.Saya akan menyebutkan beberapa hadits mengenai hal ini yang sebenarnya cukup banyak: 

Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahwa Rasulullah saw. 
bersabda:"Pada bulan Ramadhan terlihat tanda-tanda di langit, seperti tiang yang bersinar, pada bulan Syawwal terjadi malapetaka, pada bulan Dzulqa'idah terjadi kemusnahan, pada bulan Dzulhijjah para jamaah haji dirampok, dan pada Muharram, tahukah apakah Muharram itu?" 

Rasulullah saw. juga bersabda:"Akan ada suara dahsyat di bulan Ramadhan, huruhara di bulan Syawwal, konflik antara suku pada bulan Dzulqa'idah, dan pada tahun itu para jamaah haji dirampok dan terjadi pembantaian besar di Mina dimana banyak orang terbunuh dan darah mengalir disana, sedangkan pada saat itu mereka berada di Jumrah Aqabah". 

Beliau saw. juga bersabda:"Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan Syawwal...". Kami bertanya: "Suara apakah, ya Rasulullah?" 

Beliau menjawab: "Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jum'at, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jum'at di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan shalat Subuh pada hari Jum'at, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: "Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus!", karena barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa". 

Muhammad bin Ali berkata:"Sesungguhnya, Al-Mahdi yang kita nantikan itu memiliki dua mukjizat yang belum pernah terjadi semenjak Allah menciptakan langit dan bumi, bulan mengalami gerhana pada malam pertama bulan Ramadhan, sedangkan matahari mengalami gerhana pada pertengahan bulan itu, dan kedua hal itu belum pernah terjadi sejak Allah menciptakan langit dan bumi". (diriwayatkan Daruquthni dalam sunannya).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Komet ISON dinantikan penuh debaran oleh ahli astronomi hujung tahun ini
Dalam riwayat diatas juga dinyatakan saat kemunculan Imam Mahdi itu dituruti dengan kemunculan bintang berekor yang amat terang. Apakah satu kebetulan apabila ahli-ahli astronomi sedang menantikan dengan penuh debaran pada hujung tahun 2013 ini akan kemunculan Komet ISON kalau mengikut pengiraan mereka cahayanya akan menerangi langit seperti waktu bulan terang? [10]
Wallahu'alam
*RALAT: Tempoh sebenar peralihan kuasa rakyat yang dipegang oleh Morsi ialah 12bulan

Rujukan
  1. http://library.islamweb.net/hadith/hadithsearch.php (البحــث عن: بمصر)
  2. http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=475&hid=8336&pid=280707
  3. http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=285&hid=1324&pid=133611
  4. http://www.mahdi.com/article.php_id=38257.html
  5. http://en.wikipedia.org/wiki/2011_Egyptian_revolution
  6. http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/hosni-mubaraks-family-in-uk-refuge-107693
  7. http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/20985-mesir-cuba-diheret-ke-kancah-lebih-parah
  8. http://freebeacon.com/muslim-brotherhood-blames-u-s-for-egyptian-president-mohamed-morsis-ouster/
  9. http://www.copticsolidarity.org/media-news-events/news/1689-muslim-brotherhood-the-copts-are-behind-the-egyptian-military-coup-that-removed-mursi
  10. http://earthsky.org/space/big-sun-diving-comet-ison-might-be-spectacular-in-2013

6 comments:

  1. Ya Allah, kau bantulah mujahidin di sana dan kau musnahkanlah musuh-musuh Islam di sana..Amin

    ReplyDelete
  2. Ya Allah,
    karuniakan dan limpahkanlah segera kemenangan-kemenangan untuk hamba-hambaMu para muhajidin yang sedang melaksanakan jihad fisabilillah dipermukaan bumi ini,
    belas kasihi mereka, maafkan kesalahan-kesalahan mereka, ampunilah dosa-dosa mereka,
    lindungi mereka, berikanlah kekuatan dan kekuasaan untuk mereka, berilah pertolonganMu dan kirimkanlah pasukan langitMu untuk mendampingi mereka, berilah kepada mereka rizki yang melimpah, kabulkan doa-doa mereka, sejahterakan dan rahmatilah mereka serta bila mereka meninggal dunia syahidkan mereka.
    Amin.

    Ya Allah,
    yang mempunyai azab yang sangat pedih,
    berikan segera azab yang sangat pedih itu,
    untuk orang-orang yang membuat kezaliman di muka bumi ini,
    hinakanlah mereka di dunia dan di akhirat,
    kalahkan mereka pada peperangan-peperangan,
    turunkan rasa takut yang sangat ke dalam hati, jiwa dan pikiran mereka,
    Amin.

    ReplyDelete
  3. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: "Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus!", karena barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa"
    Ustaz Shamsuri kata ini hadis palsu?

    ReplyDelete
  4. Anon 8 sept; sila lihat rujukan: Amin Muhammad Jamaluddin (dekan Pascasarjana Fakultas Dakwah dan Tsaqafah Islamiyah, Universitas Al Azhar, Kairo)(Penerbit Aqwam, Julai 2003):Halaman 97

    ReplyDelete
  5. Salam, saya ingin kongsi maklumat ini, Terima Kasih.

    ReplyDelete
  6. .انضم إلى eToro وقُد ثورة التكنولوجيا المالية

    تداول من أي مكان وقتك ثمين. تداول من خلال الكمبيوتر أو الجوال أو الكمبيوتر اللوحي

    ReplyDelete

Belajar Quran