Monday 15 July 2013

Tentera Mesir Gempur Hamas Disokong Israel

Batalion Tentera Mesir Memburu Pejuang Hamas

Menteri Pertahanan Israel Moshe Ya'alon pada Isnin lepas telah memberi kebenaran kepada Mesir untuk menambahkan kekuatan tenteranya di wilayah Sinai dalam kawasan el-Arish dan Rafah. Ini menjadikan sebanyak 11 batalion ketumbukan tentera Mesir dalam kawasan tersebut merupakan operasi terbesar sejak termeterainya perjanjian damai Mesir-Israel pada 1977. Sudah tentulah kebenaran yang diberikan Israel itu bagi menghadapi pejuang palestin atas alasan mengekang keganasan. 

Seorang pemimpin kanan Hamas yang enggan dikenali mengatakan operasi penghapusan pengganas tersebut di Semenanjung Sinai merupakan sebahagain penentangan terhadap Hamas. Pemimpin yang berpejabat di Gaza itu mengatakan Tentera Mesir telah meningkatkan tekanan terhadap Hamas semenjak penggulingan Presiden Morsi.

11 batalion ketumbukan tentera darat tersebut diperkuatkan lagi dengan batalion kereta kebal dan juga helikopter penggempur - semuanya ditempatkan dengan persetujuan rasmi Israel. Jurucakap tentera Mesir Kol. Ahmed Mohamed Ali memberitahu operasi tersebut bagi menghalang pengganas membuat huruhara dan menjejaskan keselamatan negara Mesir.

No comments:

Post a Comment

Belajar Quran