Saturday, 3 November 2012

New York 2012


Gambaran Filem 2012 tentang bencana alam melanda New York
Angin puting beliung Sandy yang membadai kota New York awal minggu ini telah meninggalkan kerosakan yang amat besar yang sama sekali tidak dijangka. Puting beliung tersebut betul-betul berpusat di New York menyebabkan kerosakan yang besar akibat kekuatan anginnya selaju 150km/j hingga menyebabkan ombak setinggi 7 kaki melanda pantainya. 

Ia mengakibatkan kenaikan paras air luar biasa hingga melumpuhkan New York sama sekali. Bekalan letrik setakat ini belum lagi pulih sepenuhnya. Ia juga telah meranapkan sama sekali beratus-ratus buah rumah akibat gabungan kuasa angin dan air yang dahsyat itu. Jumlah kerugian yang dianggarkan adalah lebih dari 50bil dolar.

Puting Beliung Sandy betul-betul berpusat di New York

Ombak besar membadai New York
Kemusnahan akibat puting beliung Sandy
Setakat ini ahli-ahli sains sedang mengkaji tentang perubahan cuaca yang sedang melanda dunia ini dan masih lagi belum lagi menemui jawapan terhadap penyebab yang mengakibatkan perubahan tersebut. 

Kita sebagai umat Islam sepatutnya mengambil pengiktibaran diatas bencana tersebut dan merasa gerun tentang amaran Allah terhadap balasannya kepada kaum yang engkar;


Atau patutkah kamu merasa aman (tidak takut) kepada Allah yang pusat pemerintahanNya di langit itu: menghantarkan kepada kamu angin ribut yang menghujani kamu dengan batu; maka dengan itu, kamu akan mengetahui kelak bagaimana buruknya kesan amaranKu?(Al-Mulk 67:17) |

Hurricane Sandy update; http://www.disaster-report.com/2012/10/exclusive-live-news-hurricane-sandy.html

No comments:

Post a comment

Belajar Quran