Tuesday 20 November 2012

Keluarnya al-Abdal Dari Syria

Rebel fighters retreat from the frontline with Syrian army troops in the town of Maarat al-Numan, on November 17, 2012.(AFP Photo / John Cantlie)
Rebel fighters retreat from the frontline with Syrian army troops in the town of Maarat al-Numan, on November 17, 2012.(AFP Photo / John Cantlie)




Berita dari Wall Street melapurkan bahawa pejuang-pejuang Islam di Aleppo yang mewakili 14 kumpulan pejuang Islam telah mengeluarkan kenyataan menolak pembentukan Syrian National Coalition (SNC) kerana ia sebagai alat kuasa barat. Mereka sebulat suara mengisytiharkan pembentukan kerajaan Islam berpandukan al-Quran dan Aleppo sebagai ibunegeri. Kumpulan pejuang yang tidak takut mati ini telah melakukan beberapa pengeboman besar-besaran di Aleppo.

Antara kenyataan mereka ialah; " Kami telah mencapai kata sepakat untuk menubuhkan sebuah kerajaan Islam yang adil dan menolak sebarang usaha dari pihak asing untuk membentuk pakatan atau majlis yang menguasai rakyat didalam Syria walau dari pihak mana sekalipun".

Kemunculan pejuang-pejuang Islam yang menentang kezaliman di Syam (Syria) dan juga adanya banyak kumpulan lain yang semata-mata inginkan kekuasaan terdapat didalam beberapa riwayat antaranya;

Diriwayatkan daripada Ali R.A beliau berkata: Akan berlaku fitnah di mana manusia akan memperolehi hasil daripadanya sepertimana ia memperolehi emas yang ada di lombongnya, maka janganlah kamu mencerca penduduk Syam tetapi cercalah kezaliman mereka, kerana sesungguhnya pada mereka itu terdapat Abdal, dan Allah akan mengutus ke atas mereka hujan dari langit lalu menenggelamkan mereka sehiggakan sekiranya mereka memerangi serigala serigala mereka akan menewaskannya. Kemudian Allah akan mengutus di waktu itu seorang lelaki dari keturunan Rasulullah SAW bersama 12,000 orang jika sedikit, dan 15,000 orang jika banyak, tanda tanda mereka "amt amt" (maut bagi penentangnya) di bawah tiga bandera lalu mereka itu memerangi pasukan tujuh bandera tidak seorang pun di kalangan mereka yang memimpin bandera itu melainkan kesemuanya tamakkan kerajaan (kuasa), mereka pun berjuang dan tewas (atau menang), kemudian zahirlah Al Hasyimi (Pemuda Bani Hasyim) lalu Allah mengembalikan kepada manusia kesenangan hidup mereka sehinggalah Allah mengeluarkan Dajjal. 

Semakin hari semakin jelas tentang tanda-tanda akhir zaman dimana banyaknya berlaku peperangan menjelang kedatangan Imam Mahdi. Antara tempat yang menyaksikan pertempuran yang hebat ialah negara Syria. Sebenarnya disinilah lahirnya pejuang-pejuang Islam yang terbaik yang akan berjuang bersama Imam Mahdi menentang Yahudi dan Dajjal. Rasulullah s.a.w telah membayangkan berlakunya fitnah huru-hara di Syria menyebabkan meluasnya kezaliman. Tetapi dikalangan mereka juga akan muncul wali ulama Abdal yang berjuang dan berbaiah dengan Imam Mahdi.

Dari Ummu Salamah, Ummul Mukminin r.a: bahwasanya Nabi s.a.w bersabda: “Akan terjadi perselisihan pada saat meninggalnya seorang Khalifah. Ketika itu ada seorang Quraisy penduduk Madinah yang kabur menuju Makkah, dia didatangi oleh penduduk Makkah dan mengeluarkannya hingga di Bai’at diantara rukun dan maqam dalam keadaan tidak suka. Lalu dikirim kepadanya suatu pasukan dari Syam, namun Allah tenggelamkan pasukan tersebut di al-Baida’(Padang pasir antara Mekah dan Madinah). Melihat kejadian seperti ini, dia didatangi oleh para ulama Syam dan ahli ibadah Irak, mereka langsung membai’atnya" Hadits Shahih riwayat Ibnu Hibban


No comments:

Post a Comment

Belajar Quran