Wednesday 3 October 2012

NATO Timbang Serang Syria


Ketegangan antara Turki dan Syria semakin memuncak apabila serangan mortar oleh pihak Syria di Akcakale sebuah perkampungan sempadan Turki telah mengorbankan sebuah keluarga. Berikutan serangan tersebut tentera Turki telah melakukan serangan balas dengan bedilan meriam terhadap wilayah Syria.

NATO telah mengeluarkan kenyataan rasmi menyatakan sokongan kuat terhadap Turki berikutan peristiwa tersebut. Turki merupakan sebueah negara anggota NATO. Berdasarkan keyakinan sokongan dari NATO, Turki terus melancarkan serangan balas yang dirasakanya perlu.

Dalam masa yang sama pihak Russia telah memberi amaran terhadap NATO dan US supaya tidak menggunakan alasan pertempuran disempadan sebagai alasan terlibat dalam konflik di Syria.

In this photo released by the Syrian official news agency SANA, Syrian security officers run at the scene in front of destroyed buildings where triple bombs exploded at the Saadallah al-Jabri Square, in Aleppo city, Syria, Wednesday, Oct. 3, 2012. (Photo: AP)


Disamping itu serangan terbaru di bangunan kerajaan di Aleppo oleh tentera jihad Al-Nusra telah memusnahkann komplek tersebut dan membunuh lebih dari 40 orang. Ini menunjukkan penguasaan tentera Syria yang semakin lemah di wilayah tersebut dan bakal mencetuskan konflik yang boleh merebak keperingkat antarabangsa.

http://www.csmonitor.com/USA/Foreign-Policy/2012/1003/Turkey-shells-Syria-Will-NATO-be-drawn-into-conflict


No comments:

Post a Comment

Belajar Quran