Tuesday 2 October 2012

Fenomena Halo Matahari



Gambar halo matahari yang diambil oleh pakar astronomi Sdr Shahrin Ahmad

Gambar Halo diambil dengan handphone

Sekitar Kuala Lumpur hari ini digemparkan dengan fenomena Halo matahari dimana kejadian matahari dikelilingi dengan lingkaran pelangi yang berwarna-warni. Kejadian tersebut amat jarang berlaku di kawasan tropika kerana kebiasaannya ia berlaku dikawasan iklim sejuk.

Penduduk di Padang, Indonesia yang mendapati Halo di sekeliling Matahari pada 21 Oktober 2010 digemparkan dengan isu gempa yang akan menyusul. Kerana sebelum kejadian gempa 30 September 2009, Halo juga terlihat di sekeliling Matahari. http://en.wikipedia.org/wiki/Halo_(optical_phenomenon)

Pada dasarnya tidak ada kaitan dengan aktiviti seismik atau gempa tetapi fenomena tersebut terjadi akibat refleksi dan refraksi cahaya matahari/bulan oleh kristal-kristal ais yang terdapat di awan cirrus, awan yang terletak di tingkatan atmosfera yang disebut troposfer, sekitar 5-10 km dari permukaan bumi.

Halo adalah fenomena optikal berupa lingkaran cahaya di sekitar sumber cahaya Matahari atau Bulan. Fenomena Halo adalah lingkaran seperti pelangi yang mengelilingi matahari. Halo adalah fenomena yang lebih sering terjadi di langit.

Pada umumnya Halo melibatkan putaran radius 22° Halo dan sundogs (Parhelia). Dalam gambar diatas, menunjukan matahari di kelilingi oleh 22° Halo dan dilambungi (sisi) oleh sundogs. Parhelic circle adalah biasan cahaya kristal yang melepasi sundogs dan mengelilinginya. Kadangkala ia melapisi keseluruhan ruang langit dalam latitut yang sama dengan matahari. Pembinaan tangen ketinggian dan rendah (Upper Tangent arc and Lower Tangent arc) menyentuh secara terus dengan 22° Halo sama ada di atas atau dibawah matahari. Pembuatan Lengkungan (Circumzenithal arc) akan terjadi di atas kristal tersebut. http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2002/24oct_sunrings/


No comments:

Post a Comment

Belajar Quran