Wednesday 21 December 2011

Senjata Laser Iran Tumpaskan Satelit Pengintip CIA



Sumber perisikan Eropah mendedahkan Iran telah berjaya merosakkan satelit pengintip CIA menggunakan teknologi lasernya sendiri. Ini amat mengejutkan barat tetapi peristiwa ini telah berlaku sekitar dua tahun lepas, dimana dilapurkan bahawa Iran berjaya membutakan satelit tersebut dengan pancaran laser yang tepat.



Berita ini timbul selepas Iran berjaya menggodam sistem kawalan pesawat drone tercanggih US pada awal bulan ini. Iran pertama kalinya umumkan pada 4 december lalu bahawa pasukan pertahanannya telah menjatuhkan pesawat tersebut melalui serangan siber yang sofistikated.

Seorang komander Pengawal Revolusi Islam mengatakan pesawat pengintip dilengkapi dengan sistem pengawasan yang termaju, komunikasi elektronik dan sistem radar telah terpedaya oleh perangkap tentera Iran. Pesawat itu berjaya ditawan tanpa mendatangkan kerosakan dan pihak Iran mengumumkan akan melakukan pembinaan semula komponen melalui reverse engineering, rekabentuk pesawat tersebut dikatakan sama dengan B-2 stealth bomber.

1 comment:

Belajar Quran