Monday 25 March 2013

Selamatkah Bank?


"Hai orang-orang yang beriman! janganlah kamu memakan riba dengan berlipat ganda dan bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu mendapat keberuntungan." ( QS. Ali Imran:130)

Dalam ayat ini Allah telah memberi amaran kepada orang-orang yang beriman supaya menjauhi riba dan keuntungan yang sebenarnya hanyalah dengan patuh kepada perintah Allah. Tetapi bank riba-kapitalis mendakwa merekalah yang dapat memberi keuntungan berganda-ganda. Sebenarnya keuntungan yang mereka janjikan hanyalah sementara kerana keuntungan yang diperolehi mereka berdasarkan penindasan dan penipuan akhirnya bukan sahaja mendatangkan kesusahan kepada kita tetapi boleh menjatuhkan sesebuah negara.

Ibnu Katsir ketika menafsirkan ayat ini berkata, Allah Ta'ala melarang hamba-hamba-Nya kaum mukminin dari mengamalkan dan memakan riba yang senantiasa berlipat ganda. Dahulu orang-orang jahiliyyah bila hutang sudah lebih tempoh, mereka berkata kepada yang berhutang, 'Engkau menjelaskan hutangmu atau membayar riba.' Bila ia tidak menjelaskannya, maka pemberi hutangpun menundanya dan orang yang berhutang menambah jumlah pembayarannya. Demikianlah setiap tahun; sehingga hutang yang sedikit menjadi berlipat ganda besar jumlahnya. Dan pada ayat ini Allah Ta'ala memerintahkan hamba-Nya untuk senantiasa bertakwa agar mereka selamat di dunia dan di akhirat.

Bank merupakan teras kepada ekonomi riba-kapitalis semakin goyah menghadapi krisis ekonomi ciptaannnya sendiri. Krisis perbankan yang terbaru terhadap Cyprus sepatutnya membuka mata kita tentang apakah hakikat sebenarnya ekonomi riba-kapitalis.

Tidak ada instituisi yang paling kita percaya hingga kita meletakkan seluruh pendapatan kita didalamnya melainkan perbankan. Sekarang ini menjadi satu kewajipan kepada kita untuk membuka akaun dan membuat simpanan dalam bank kerana kita yakin inilah tempat yang paling selamat dan dipercayai bagi meletakan pendapatan yang kita perolehi. Mungkin kita tidak terlintas duit simpanan kita itu boleh hilang sekelip mata tanpa kita dapat berbuat apa-apa! Adakah kita sedar terdapatnya  terma ... hari operasi bank tidak tertakluk kepada cuti-cuti umum biasa,mempunyai maksud sebaliknya iaitu bank boleh menutup operasi walaupun hari kerja biasa! Ada juga terma yang lebih nyata iaitu 'Bank Holiday' ...iaitu mereka boleh isytihar bercuti tanpa tertakluk kepada cuti-cuti biasa dan mereka boleh bercuti atau menutup bank mengikut keperluan mereka...terloponglah kita kalau berlaku krisis bank pada hari tersebut dan kita tidak dapat berbuat apa-apa seperti yang telah terjadi di beberapa eropah dan terbaru di Cyprus.

BANK HOLIDAY IN CYPRUS GOVERNMENT TO SEIZE 10% OF ALL SAVING DEPOSITS!!!Governmenttoseize10%ofall

Mr Nicos ANASTASIADES, President of Cyprus; Mr Herman VAN ROMPUY, President of the European Council.
Cyprus is to receive a €10 billion (£8.7 billion) bail-out from the eurozone to recapitalise its ailing banking system in return for a series of drastic measures which will hit the country’s savers.
The Mediterranean island nation becomes the fifth country to turn to the eurozone, following in the footsteps of Ireland, Greece, Portugal and Spain.
The emergency funding will be used to prop up the country’s banks which were hit by the financial restructuring of nearby Greece.The Cypriot banking system had grown to be eight times the size of the country’s fledgling economy – which accounts for just 0.2pc of the eurozone’s gross domestic product.
But in a departure from previous bail-outs, the country’s savers are being asked to make sacrifices.
The terms of the deal mean that Cyprus’s savers will sacrifice up to 10pc of their deposits in a move which will raise as much as €6 billion.

Bacaan lanjut;

No comments:

Post a Comment

Belajar Quran