Saturday 16 February 2013

Cuba Turut Dihentam Meteor



Sehari selepas Russia dihentam meteor, kali ini Cuba pula dilapurkan menerima bencana tersebut. Mengikut satu lapuran dari rangkaian TV Cuba, satu objek kelihatan telah jatuh dari langit menimpa ke atas kawasan tengah Cuba pada malam Khamis lalu dan menjadi bebola api "lebih besar dari matahari" sebelum ia meletup, lapuran itu memetik dari beberapa saksi.

Sebahagian penduduk dalam wilayah tengah di Cienfuegos dipetik mengatakan pada sekitar pukul 8 p.m. waktu tempatan hari Khamis (0100 GMT Jumaat) mereka telah melihat satu cahaya yang terang di langit sebesar sebuah bas. 

Pakar-pakar Cuba telah berkejar ke kawasan tersebut untuk mencari saki baki dari meteor tersebut mengiku satu lapuran yang lain.

Tidak diketahui samada kejadian yang menimpa Cuba ini mempunyai kaitan dengan kejadian yang sama menimpa Russia yang menyebabkan berlakunya gelombang letupan yang memecahkan tingkap-tingkap rumah dan menyebabkan lebih 1000 orang mengalami kecederaan.

Astrophysicist Gianluca Masi, kurator sains di Planetarium of Rome dan merupakan ketua unit Virtual Telescope, telah mengenepikan kaitan antara kejadian di Russia dan Cuba, demikian juga antara kejadian tersebut dengan peristiwa laluan Asteroid 2012 DA14; " Berlakunya kejadian tersebut dalam jarak masa berlainan antara satu sama lain menghasilkan perbezaan ketara di angkasa - dimana kita tidak dapat bayangkan terdapatnya hubungan kuasa graviti terhadap jasad yang berada sangat jauh antara satu sama lain dan juga berukuran yang tidak begitu besar."

Sumber:

No comments:

Post a Comment

Belajar Quran