Monday 28 May 2012

Penemuan Planet X?



Sebuah planet besarnya empat kali ganda dari bumi kemungkinan beredar dipinggiran sistem solar selepas planet pluto, telah ditemui berdasarkan satu kajian yang terbaru. Terlalu jauh untuk dikesan oleh teleskop bumi, planet halimunan itu mungkin ditunda oleh tarikan graviti objek berais yang melintasi Neptune, mungkin boleh menjelaskan tentang misteri orbitnya yang sukar diramalkan. 

Penemuan itu dikemukakan oleh Rodney Gomes, seorang astronomi disegani dari Pusat Pencerapan Nasional di Rio de Jenerio. Gomes membentangkan penemuan tersebut dalam satu persidangan oleh American Astronomical Society di Timberline Lodge, Ore. pada awal bulan ini.

Ahli astronomi yang hadir dalam pembentangan tersebut mendapati fakta yang dikemukakan adalah meyakinkan, tetapi mereka menyatakan lebih banyak bukti diperlukan sebelum anggapan tersebut dapat disahkan.




Planet X atau setengah penyelidik menamakan Planet Nibiru amat menarik perhatian kerana di kaitkan dengan sebab berlakunya perubahan cuaca dunia, aktiviti volcano, kekerapan aktiviti seismic dsb. Pusingannya sekali dalam 3,600 tahun menghampiri bumi dikatakan mengakibatkan perubahan besar cuaca dunia, perubahan cuaca dunia yang amat ketara ialah bila cairnya glacier di kutub. Air hasil pencairan ini akan mengubah kemasinan air laut yang selama ini secara fitrahnya menjana putaran Gulfstream ke Utara, Utara - Barat Eropah, Utara - Timur USA.

Dikatakan juga ketika orbitnya hampir pada 7,200 lalu, berlakunya banjir besar Nabi Nuh; akibat dari perubahan besar suhu dan ribut mengganas. Menurut Dr. John T. Hollin dari Maine University (USA) berlakunya runtuhan ketulan ais raksasa di Antartica menyebabkan gelombang amat besar. Planet tersebut dikatakan hampir juga pada 3,600 tahun dahulu ketika peristiwa Nabi Musa menyeberang Laut Merah.

Buat masa ini kita sedang mengalami keadaan pemanasan global - glacier di kutub sedang cair dengan cepatnya.

5 comments:

  1. AKHIR TAHUN 2011 DAN AWAL TAHUN 2012 TELAH GEMPAR DI SELURUH DUNIA TERUTAMANYA DI BENUA EROPAH SEPERTI UKRAINE RUSSIA DAN SCOTLAND DAN JUGA DI BENUA AMERIKA UTARA, AMERIKA TENGAH SEPERTI COSTA RICA DAN AMERIKA SELATAN SEPERTI DI CHILE TENTANG SATU BUNYI ANEH DI LANGIT SEPERTI BUNYI TRUMPET@SANGKAKALA

    MUNGKIN SAUDARA BOLEH MERUJUK DI YOUTUBE TENTANG BUNYI ANEH ATAU STARNGE NOISE/SOUND IN THE SKY

    MENGIKUT SAINTIS BUNYI ITU MUNGKIN FENOMENA BIASA SAHAJA, TETAPI SUKAR NAK DIMENGERTIKAN MAKSUD MEREKA, MALAH PANDANGAN MEREKA MENGIKUT FAKTA SAINS SUKAR UNTUK DIFAHAMI

    MUNGKIN SAUDARA BOLEH MENGULAS TENTANG ISU INI

    SUDAH ADA CAKAP-CAKAP MENGATAKAN DUNIA KIAMAT MENJELANG AKHIR TAHUN 2012..WALLAHUALAM.. RAHSIA KIAMAT HANYA ALLAH YANG TAHU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hal tersebut telah saya ulas dalam artikel yang lepas sila rujuk disini; http://petunjukzaman.blogspot.com/2012/02/bunyi-dari-langit-pengesahan-saintifik.html

      Sila baca juga pandangan mufti dalam hal tersebut.
      Terima kasih kerana sudi berkongsi pendapat.

      Delete
  2. Apakah perihal planet nibiru ini ada saintis mengatakan ia hoax semata mata
    ada yg lain mengatakan ia benar-benar wujud dan kebenarannya cuba diselindung utk mengelak mass panic kerana planet ini dikatalan akan melanggar bumi?

    ReplyDelete
  3. sallam...berkenaan dgn bunyi kuat dari langit..sila google H.A.A.R.P. senjata baru dari US. kpd cik Nursi, sy suka blog awak. all the best.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih anon 26july, blog ini saya tulis semasa ada masa terluang, kadang2 ada waktu sibuk walaupun terdapat isu yg perlu diulas terpaksa ditangguhkan dulu. semoga Allah memberikan kekuatan dan ilmu yg benar kepada saya utk terus berkongsi maklumat.

    ReplyDelete

Belajar Quran