Thursday 10 May 2012

Saudi Buktikan Kesetiaan Pada CIA


Saudi sekali lagi membuktikan kesetiaannya sebagai boneka Amerika apabila menjalankan operasi menyamar sebagai al-Qaeda (al-Qaeda itu sendiri adalah organisasi bayangan CIA bagi menindas gerakan Islam untuk mempertahankan Israel) untuk meletupkan pesawat di Yaman.

Agensi perisikan Arab Saudi menempatkan ejennya dalam pergerakan al-Qaeda di Semenanjung Arab (AQAP) bagi meyakinkan orang atasan supaya menyerahkan kepadanya bom bukan metalik jenis baru untuk misi berkenaan, lapor Los Angeles Times (LAT). Agensi perisikan Barat mengenal pasti AQAP sebagai antara pergerakan berkaitan al-Qaeda paling bahaya di dunia, yang mengambil bahagian dalam serangan ke atas Barat. 

Bahan letupan itu sepatutnya diseludup menggunakan kapal itu tanpa dikesan dan kemudian diletupkan. Ejen berkenaan sebaliknya mengatur untuk menghantar bahan letupan itu kepada Amerika dan pihak berkuasa perisikan lain yang menunggu di luar Yaman, lapor akhbar itu. Ejen terbabit tiba dengan selamat di negara dirahsiakan dan kini disoal mengenai tugasnya.

Tipudaya CIA itu untuk menggambarkan seolah-olah perancangan itu dilakukan al-Qaeda, tetapi ia sebenarnya secara tidak langsung membongkar semua serangan pengganas di Norway, India, Bangkok, Perancis adalah operasi  yang direka CIA bagi mengesahkan polisi anti pengganas Amerika untuk melindungi negara Israel dan melemahkan gerakan Islam.

Kerjasama perisikan tersebut membolehkan CIA mengesan pejuang Islam Yaman, Fahd al-Qasaa, yang dibunuh CIA dengan peluru berpandu pada Ahad lalu yang disasarkan ketika beliau keluar dari keretanya.

Qasaa dikatakan penganalisis perisikan memainkan peranan penting dalam pengeboman USS Cole di pelabuhan Yaman pada 2000.

Sumber;


No comments:

Post a Comment

Belajar Quran