Wednesday 25 January 2012

Wang Emas Gugat US Dollar



Seperti kita tahu sumber kekuatan Amerika terletak pada Dollar. Walaupun Dollar tidak bergantung kepada emas tetapi ia bergantung kepada dagangan minyak. Begitu juga semua wang kertas dunia bergantung kepada Dollar yang mana semua nilai wang kertas (wang fiat) tertakluk kepada regulasi IMF.

Ada pandangan yang mempertahankan penggunaan wang kertas kerana ia adalah lebih senang dan mudah serta sudah sebati dengan zaman kini dan oleh itu usaha untuk mengembalikan kepada mata wang lain seperti dinar dan dirham adalah tidak lagi relevan. Memang ada fatwa dari para ulamak seperti fatwa Rabitah al-Alam al-Islami yang berpusat di Mekah pada tahun 1416H (1985M) yang memutuskan wang kertas adalah matawang tersendiri dan baginya hukum wang emas dan perak.

Kita tidak mempersoalkan dari segi konsep asal matawang kertas tersebut. Tetapi hakikat wang kertas hari ini adalah tertakluk sepenuhnya dibawah sistem kapitalis dan boleh di manupulasi dengan berbagai-bagai kaedah seperti kaedah pengembungan nilai wang melalui Frictional Reserve Banking dan sebagainya. Tambahan pula wang kertas yang ada sekarang ini tidak lagi bergantung kepada emas TETAPI BERSANDARKAN DOLLAR! Kenapa umat Islam hari ini sukar untuk memahami konsep yang begitu mudah ini; apabila Dollar kuat; Amerika semakin kuat dan mereka akan menindas umat Islam lebih kuat lagi!

Apabila Iran menjual minyaknya kepada India, serta-merta nilai dollar jatuh dan meningkatkan nilai emas. Sepatutnya seluruh umat Islam mengambil langkah ini, kembali kepada dinar dan dirham sebagai alternatif pertukaran wang dagangan kerana terbukti ia pasti menggugat musuh Islam terbesar kini iaitu Amerika Syarikat. Kita mesti yakin kepada pertolongan Allah, seperti juga air zamzam yang tidak pernah kering walaupun berjuta-juta umat Islam mengambilnya saban hari saban tahun, begitu juga Allah menganugerahkan minyak kepada seluruh negara Islam hatta Bosnia sebaik saja istihar sebagai negara Islam maka meleleh keluarlah minyak dari buminya! Begitu juga emas jika umat Islam yakin dan bertakwa insyaAllah ia akan melimpah ruah menjadi kepunyaan umat Islam.


India and Iran Ditch Dollar- Trade GOLD for Oil

Iran will now be trading its oil to India for the barbaric relic known as gold rather than dollars.

According to a new and yet unconfirmed report, India bought oil from Iran using gold. India certainly has the gold resources to fund the oil, while Iran is under pressure by the West, due the continuation of its nuclear program.

There were reports that officials have been floating this idea for some time, and now, as the EU finally decided upon an oil embargo on Iran, more details became available, yet still pend confirmation.
Oil is priced in US dollars, and bypassing the greenback posed challenges for both parties. Two banks are reportedly involved in this deal: India’s state owned UCO Bank and Turkey’s state owned Halkbank.
Both banks don’t have any business with the US and therefore are less vulnerable to sanctions. According to the report, an Indian delegation has spent time in Tehran and finalized the details of the transactions.
The annual capacity of trade between these two countries is 12 billion dollars. With gold trading at around $1668, that is around 7.2 million ounces of gold.
The step joins Russia and Iran’s announcement to begin trading in their own domestic currencies rather than use the US dollar – a reserve currency.

http://www.forexcrunch.com/gold-for-oil-india-and-iran-ditch-dollar-report/

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Belajar Quran