Sunday 3 August 2014

Pengintip Arab menyamar pegawai perubatan di Gaza



Gambar menunjukkan pasukan perubatan Bulan Sabit Merah di Gaza merupakan kumpulan pegawai pengintip Emirates yang menjalankan operasi kemungkinan bagi pihak Israel. Pihak Hamas sedang menjalankan siasatan rapi bagi menyiasat dakwaan tersebut. Mengikut satu sumber di Gaza hasil siasatan awal mengesahkan beberapa orang petugas perubatan merupakan pegawai perisikan UAE dibawah penyeliaan Mohammad Dahlan yang merupakan penasihat keselamatan Sheikh Mohammed bin Zayed Al Nahyan. Mohammad Dahlan ialah bekas pegawai Pihak Berkuasa Palestin di bawah PLO.

Selepas Hamas berjaya mengesahkan pengenalan pegawai tersebut dan memerintahkan penangkapannya di Gaza. Pengintip-pengintip arab yang menyamar sebagai doktor itu telah didapati sama dengan gambar berpakaian tentera Abu Dhabi mengikut maklumat yang dipercayai. Mereka telah mengaku bahawa mereka berkhidmat untuk pihak keselamatan UAE untuk memberikan maklumat tentang Gaza ekmungkinan juga untuk pihak Israel.

Pihak Palestin dan Hamas telah merasa curiga tentang tujuan mereka kerana mendapat kebenaran dari pihak berkuasa Mesir memasuki Gaza. Kebenaran yang hanya diberikan kepada pihak Bulan Sabit Merah UAE untuk menempatkan hospital lapangan ketika pihak-pihak lain termasuk Aman Palestin telah mendapat halangan. Hasil siasatan mendapati mereka cuba masuk dalam kawasan Hamas dan mengumpul maklumat tentang kekuatan Hamas.

No comments:

Post a Comment

Belajar Quran