Tuesday 16 February 2016

350,000 Bala Tentera 20 Negara Islam Bergabung di Saudi


 Tentera dari 20 negara berhimpun di Arab Saudi
  
RIYADH - ARAB SAUDI. Tentera dari 20 negara dilaporkan berhimpun di utara Arab Saudi untuk menyertai latihan ketenteraan yang disifatkan terpenting pernah diadakan di rantau tersebut, menurut agensi berita SPA, kelmarin. Merupakan operasi ketenteraan yang terbesar dirantau tersebut semenjak Perang Dunia Ke 2 dan terdapat berita yang menyatakan Turki dan Saudi sedang mempertimbangkan serangan darat di Syria. Ia berikutan berlakunya serangan di bandar sempadan  oleh tentera Kurdish yang mendapat bantuan rejim Syria.
 
Latihan Thunder of the North itu melibatkan pasukan tentera darat, udara, laut bertujuan menyampaikan mesej jelas bahawa Riyadh dan sekutunya akan bersatu dalam menghadapi sebarang cabaran selain memelihara keamanan serta kestabilan di rantau itu.
 
Ia turut disertai lima negara anggota Majlis Kerjasama Teluk (GCC) dan beberapa negara lain seperti Jordan, Bahrain, Senegal, Oman, Qatar, United Arab Emirates, Sudan, Kuwait, Maldive, Morocco, Pakistan, Chad, Tunisia, Comoro Islands, Djibouti, Malaysia, Egypt, Mauritania dan Mauritius.
 
Bagaimanapun, SPA tidak memberikan butiran jelas mengenai tarikh sebenar dan tempoh latihan ketenteraan itu akan berlangsung.
 
 
 
Difahamkan, pengumuman itu dibuat selepas Riyadh menghantar pesawat pejuang ke pangkalan tentera udara Incirlik di Turki sebagai langkah untuk meningkatkan kempen serangan udara ke atas militan IS di Syria.
 
Pada masa ini, Saudi mengetuai kempen ketenteraan menyasarkan kedudukan pemberontak Houthi di Yaman dan negara itu turut menubuhkan pakatan antikeganasan disertai 35 anggota gabungan bertujuan untuk memerangi keganasan di negara Islam.
 
Khamis lalu, sumber di Saudi memaklumkan negara anggota pakatan antikeganasan akan mengadakan pertemuan di negara itu pada bulan depan.
 
Sebelum ini, Riyadh memberitahu gabungan tersebut akan turut berkongsi maklumat risikan, memerangi ideologi ganas dan mengerah tentera jika perlu.
 
Rujukan;
  1. http://www.sinarharian.com.my/mobile/global/tentera-dari-20-negara-berhimpun-di-arab-saudi-1.485663
  2. http://edition.cnn.com/2016/02/15/middleeast/saudi-arabia-military-exercises/
  3. https://twitter.com/WarfareWW

9 comments:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  2. Selama ini YAHUDI mengganas tak pulak dia orang nak bergabung mcm ini punya ramai......Nampak sangat ikut telunjuk AMERIKA......

    ReplyDelete
  3. Kalau gabung cmni tentang Israel kan ke bagus?? Dh tentu diorg gerun punya.

    ReplyDelete
  4. JGN JADI BODOH.. JNG TERPEDAYA DGN RETORIK IRAN MEMUSUHI US DAN ISRAEL.

    ITU SEMUA TIPU DAYA DAJJAL.

    ARAB SAUDI TERKEPUNG JIKA SYIAH BERKUASA DI YEMEN. KETUA SYIAH HOUTHI BERHASRAT UTK MERUNTUHKAN KAABAH.

    SYIAH HOUTHI SAMA DGN DAJJAL SYIAH LAIN KUAT PEMBOHONG. MULUT CKP MATI AMERIKA MATI ISRAE TP TGN HARAM MEREKA MEMBUNUH UMAT ISLAM, MERUNTUH MASJID, MEMBUNUH PEREMPUAN KANAK2 ORG TUA TANPA BALASAN.

    KEZALIMAN SYIAH DI SYRIA YEMEN IRAQ DAN IRAN SENDIRI TERHADAP UMAT ISLAM LEBIH KEJAM DPD ISRAEL.

    HEZBOSYAITAN MEMBOHONG MEMBANTU PALESTIN WALHAL MEREKALAH YG MEMBUNUH UMAT ISLAM DI PENEMPATAN PELARIAN SYRIA.

    SYIAH MEMPROMOSIKAN WAHABI LEBIH2 KPD SAUDI UTK DIBENCI UMAT ISLAM WALHAL SYIAH BERHASRAT MERUNTUH KAABAH DAN MENAWAN SEMUA NEGARA ISLAM SUNNI.

    SYIAH DIKEPALAI IRAN ADALAH TENTERA DAJJAL. TU SEBB US ISRAEL MEMBIARKAN IRAN KUAT UTK DIGUNAKAN MENZALIMI UMAT ISLAM.

    TIDAK ADA SESIAPA YG TIDAK TUNDUK PD US. IRAN YG NAMPAK HEBAT MELAWAN US TP SAMPAI HARI INI TAKDE 1 PELURU PUN IRAN LEPAS KE ISRAEL ATAU US.

    DIMANA2 JIHAD UMAT ISLAM, SYIAH TIDAK TURUT SERTA. MALAH IRAQ DN AFGHAN JATUH KE US PUN ATAS PERTOLONGAN SYIAH IRAN LAKNATULLAH.

    JANGAN JADI BODOH DAN SEDARLAH TIPU DAYA SYIAH YG AMAT BAHAYA. KINI SYIAH SEDANG MENYEBAR DI ASIA TENGGARA. INDONESIA SEDANG MEMANAS DGN ISU SYIAH. DI MALAYSIA KALAU TK DISEKAT AWAL2 DGN AGRESIF MAKA TIDAK MUSTAHIL AKAN JADI SEPERTI DI SYRIA DAN IRAQ.

    SYIAH LEBIH BAHAYA DPD ISRAEL KERANA SYIAH ADALAH YAHUDI LAKNATULLAH YG MENYAMAR JADI ISLAM.

    MEREKALAH MUNAFIK TU SEBB BOLEH MASUK MEKAH.

    SYAITAN US DAN ISRAEL DIKENALI. SYAITAN DAJJAL SYIAH TK DIKENALI SEBB KUAT BERTAKIYYAH

    ORG SUNNI YG MENYOKONG SYIAH ADALAH BODOH KERANA BAGI SYIAH ORG SUNNI ADALAH KAFIR DAN HALAL DARAHNYA.. MALAH PAHALA BESAR JIKA DPT MEMBUNUH ORG SUNNI YG SEBELUMNYA MESTI DISIKSA DGN KEJAM.

    BODOH SUNGGUH TERTIPU DGN PERMAINAN SYIAH DAN US ISRAEL.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brooo'.. yaman tue negara susah.. aduhh.. negara kecil sempadan dgn saudi.. negara miskin lg.. tp aduhaii.. menatang saud nie dh serang 2 tahun.. pakai jet laa.. torpedo laa.. xkalah2 si yaman nie.. berkat doa nabi laa kot.. nie nak masok darat penakot.. ajak negara lain join.. mmg sah si wahabi nie penakot.. jgn mudah mengkafirkan org sgt wahai sahabat.. kerana anda telah mengkafirkan raatusan juta syiah di muka bumi ini.. termasuk aku.. yg bru mengenali syiah ini..

      Delete
    2. dimana ayat ku mengkafirkan syiah. tetapi ulamak syiah byk yg mengkafirkan umat islam..tersebar dn bukan rahsia lagi.

      jgn menuduh ku sesuatu yg tidak aku katakan. kerana itulah anda masih beranggapan Saudi dan dunia arab sunni diperalat Amerika utk menentang iran yg dilihat 'baik'.

      kerana anda jenis yg tidak berhati2 dan kurang meneliti sesuatu isu.

      Saudi bukan hendak menghancurkan Yemen. malah pemimpin yemen yg sunni yg menjemput Saudi utk membantu mereka yg sedang dikeroyok syiah houthi.

      syiah houti mendapat bantuan iran, maka wajar Negara umat islam bersatu utk mengekang syiah houthi dan syiah lainnya.

      kerana itu serangan Saudi bukan utk menaklum yemen. jgn memandai2 berkata berkat doa nabi keatas sesuatu yg tidak kena pada tempatnya.

      SUDAI MENGEKANG SYIAH HOUTHI BUKAN HENDAK MENAKLUK YEMEN.

      aku tidak mengkafirkan syiah tp byk ajaran syiah yg menjurus kepada kufur. jika seseorg itu beriktikad para sahabat rdh adalah kafir maka dia kafir disisi Allah.

      tapi jika kita sah dgr mulut atau tulisannya mengkafirkan sahabat rdh, maka wajib kita iktikad yg mereka yg melakukan demikian itu adalah kafir.

      kerana jika tidak kita sendiri yg kafir.

      ini bukan pesta kafir mengkafir tp syiah memang ancaman dalaman yg bersatu dgn zionis utk menjahanamkan islam.

      anda kata anda baru mengenal syiah. maka anda perlu lebih kenal dn mengkaji lagi. aku sudah lama dan faham akan bahaya syiah.

      Delete

  5. Salam,..

    Komentar yg bernas oleh saudara MakoFSA,..

    Hujah hujah yg perlu dijawab dengan minda yg sihat serta niat yg ikhlas demi Haq,..untuk melenyapkan yg Bathil,..tanpa diselubungi oleh nafsu negatif Kemunafikan..




    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Belajar Quran